Storytelling

Bok – Workshop – Inspirationsföreläsning

Boken – Storytelling! Sälj det med känsla

En bra berättelse är alltid underhållande, utbildande, universell, strukturerad och minnesvärd. Och det är ju lätt att säga, men hur GÖR man då för att den ska bli bra? Det finns förstås lika många sätt som det finns storytellers, men alla berättare behöver vara mänskliga, göra intryck och lämna avtryck. I den här boken får du lära dig att använda berättelsens byggstenar och konsten att formulera budskap med ord, bild, ljud, känslor, karaktärer och platser. Du får också många konkreta exempel från svenska företag och organisationer. Berättelserna är bra att ha när vi vill

  • dela med oss av kunskap och traditioner
  • komma överens om saker och ting
  • bestämma vad vi ska göra eller göra något nytt
  • dela och förstå upplevelser och värderingar
  • skapa en gemenskap och ha roligt tillsammans
  • sälja in idéer, produkter, platser och tjänster till andra.

Workshop och föreläsning – Lär dig skriva storys

Vill du använda storytelling för att sälja in idéer, produkter, platser och tjänster? Vill du göra intryck och lämna avtryck hos andra? Känner du dig osäker på hur man gör? Jag lär dig hantverket och du får förvandla en egen text till en bra story. Du får också lära dig mer om

  • hur du hittar bra storys
  • storyns struktur och bildspråk
  • målgruppsanpassningen
  • trenderna
  • hur du kan mäta effekten av storytelling
  • hur du kan driva storytellingprojekt.

För vem?
Det passar dig som vill bli bättre på att skapa engagerande innehåll för sociala medier, webb, nyhetsbrev, poddar, film, strategier, verksamhetsplaner, möten och föreläsningar.

Nästa tillfälle
Skräddarsytt för dig.

Workshop och föreläsning – Leda med storytelling

4.5/5

Är dina strategier, mål och verksamhetsplaner spännande och inspirerande? Blir man sugen på att sätta igång arbetet? Tycker du att det är enkelt att utveckla arbetssätt, göra en förändring eller förbättra verksamheten? Står dina medarbetare på tå? Om du svarar nej på frågorna så behöver du en bättre story.

Med inspirerande strategier, mål och verksamhetsplaner får du också inspirerade medarbetare. Det blir enklare att få med sig andra och få saker gjorda. Med en bra story kan du få ihop teamet både när det går snett och när det går bra.

De senaste 20 åren har Jag varit projektledare och chef i både det privata näringslivet och offentliga organisationer. Jag har också coachat och utbildat chefer i kommunikativt ledarskap i mer än 10 år. 

Nu jobbar jag som kommunikationsrådgivare till chefer och ledare och du får lära dig hur du 

  • gör en bra story
  • anpassar budskap så att alla förstår vad du vill
  • berättar med publik
  • använder berättelser för att stärka gemenskapen och förankra värdegrunden hos dina medarbetare
  • lockar svårrekryterade talanger till just er.

För vem?
Det passar dig som är vd, chef eller projektledare och som vill lägga lite krut på att lära dig ett nytt sätt att  att leda och inspirera dina medarbetare.

Nästa tillfälle
Skräddarsytt för dig.

Workshop – Storytelling för kommunikatörer: Så gör du en storyboard för storytellers

4.6/5

Önskar du att du hade ett riktigt bra verktyg som du kan använda när du ska planera och jobba med storytelling? Nu är det här! På den här workshoppen får du lära dig hur du gör en storyboard för storytellers.

Du kan använda storyboarden i alla sammanhang när du ska sälja idéer, produkter, tjänster eller rekrytera nya medarbetare. Det blir enkelt att befolka varumärket och fylla det med liv och du använder förstås storyboarden för att bygga hela konceptet kring er storytelling och göra en konkret storyplan – med teman och nyckelscener, ända in i minsta detalj. Du får lära dig:

  • Hur du gör en storyboard till ert företag/er organisation.
  • Vilken ton, stil och känsla som passar just er.
  • Vilka teman och nyckelscener ni ska använda i era storys.
  • Hur du ser till att era storys stöder företagets/organisationens intentioner och mål.
  • Hur du tar fram en konkret plan för era storys.
  • Hur du håller ordning på idéerna och får en bra översikt över era storys.

Storyboarden är enkel att använda oavsett var och hur du vill berätta – ord, film, ljud och bild gеr lika bra. Den fungerar på samma sätt som en moodboard och det handlar förstås om det ni gör, hur ni är, det ni vill och det ni står för.

För vem?
Det passar dig som leder och planerar innehåll internt och externt och beställer innehåll av byråer, fotografer eller skribenter. Den passar också dig som vill bli bättre på att skapa engagerande innehåll för sociala medier, webb, poddar, film och föreläsningar.

Nästa tillfälle
20 april 2022, 9.00-16.30
Zoom

Både jag och min man har läst boken med nöje. Lättöverskådlig, väldigt lärorik med bra exempel och en inledning som gjorde att jag fastnade i läsningen till lördagsfrukosten.
Maria Eberhardsson, Mimer Bostads AB

Jättebra! Konkret och rakt på sak. Äntligen är storytelling inte fluff längre.
Hedvig Ekman,  Systemair 

Tack för en jättebra och givande dag! Jag tyckte verkligen att dagen och kursen var super! Jag kommer definitivt att använda det vi fick lära oss igår, i mitt arbete.
Rickard Salzmann, Västerås Stadsmission

En eftermiddag med storytelling och berättelser i fokus. Anette Holm har drillat oss på ett jättebra sätt – gett oss feedback, tips och trix. Lärdom deluxe!
Annelie Jönsson, Vetlanda kommun